دفاع مقدس
نوشته شده توسط : مهدی قرقانی

در آغاز هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم.


31 شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است. دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزت و شرف اين رمز و بوم، به مثابه يکي از حساس ترين و بارزترين برهه هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناک، تا هميشه زمان، بر تارک تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخار آفريني مبارزات حق طلبانه، يک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت هاي رهبر انقلاب اسلامي،‌ حضرت امام خميني (ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد.

دفاع مقدس ما در زمينه هاي مختلف سياسي، ‌نظامي، اجتماعي، فرهنگي و ... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زند و تحليل هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي شک در ياد ملت ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه آفريني را در نسل هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت.

جنگ تحميلي عراق عليه ايران 2887 روز به طول انجاميد که طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوي ارتش متجاوز بعثي در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نيروهاي دشمن کشته و يا زخمي شدند و 72 هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام در آمدند. در اين هشت سال 371 فروند هواپيما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران در آمد و و پنج هزار و 758 دستگاه تانك و نفربر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه و خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق که در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شکست در عمليات بيت المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين کشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.
 







«هنوز داغ از دست دادن اولين فرزندش را فراموش نكرده بود كه مجبور شد دومين و آخرينِ فرزندانش را با سربند سبز راهي جبهه كند تا به كُندباوران غرب بفهماند كه «ما از سوختن نمي‌ترسيم. پروانه‌هاي عاشق نوريم و هر جا كه نور ولايت است، گرد آن حلقه مي‌زنيم. پيام ما استقامت است و اين نوري است كه فراتر از زمان و مكان و خزائن معنوي «فَاسْتَقِم كَما اُمِرتَ و مَنْ تابَ مَعَك» بر ما تابيده است و اين چنين آينده از آنِ ماست. «وَ العاقبةُ للمتقين». (اعراف: 128)
زندگي در قيامت است و مرگ حقيقي در حياتي است كه با پذيرش ارباب ظلم و فساد ميسّر مي‌شود.
محكمه خون شهدا محكمه عدلي است كه ما را در آن به محاكمه مي‌كشند. وقتي بقاي اسلام به اين جنگ است چه جاي ماندن.
تقدير حقيقي جهان در كف مرداني است كه پرواي نام ندارند.
سنت خدا بر اين قرار دارد كه مبارزه حق با باطل هميشگي باشد و تكامل از خلال مبارزه به دست مي‌آيد. مردم در خلال سختي‌ها و مشكلات پخته و آزموده مي‌شوند.
مگر ممكن است ملتي آزاد و مستقل گردد بدون آنكه بهترين عزيزانش را قرباني كند.
 

نكته‌ها

از «انالله» و عزيمت به سوي جبهه حق، تا «و انا اليه راجعون» و شهادت. يك بار با دادن اوركت به برادر سرمايي، هم‌پُست موقع نگهباني و يك‌بار انداختن پتوي خود در شب‌هاي سرد و زمستاني كردستان به روي عزيز هم‌رزم كه از سرما به خود مي‌لرزيد.
در ايام ماه مبارك رمضان بعد از اعمال مشترك، غسل شب اول ماه، همه سعي مي‌كردند واقعاً قدر شب‌هاي قدر را بدانند. افرادي كه نمي‌توانستند روزه بگيرند هم، با افطار دادن، كم خوردن و كم خوابيدن سعي مي‌كردند، چون روزه‌داران باشند، خلاصه ماه مبارك رمضان در جبهه حال و هواي خاصي داشت.
اقامه نافله شب به مدت چهل شب و با وضو به بستر رفتن در اين مدت، از جمله آداب و اعمالي بود كه بعضي برادران براي رؤيت حضرت زهرا(س) و آقا امام عصر(عج) در عالم رؤيا به آن روي مي‌آوردند و تا رسيدن به مقصود از هيچ مراقبت و مواظبتي فروگذار نمي‌كردند.
آيا مي‌دانيد؟ (نوآوري‌هاي فرماندهان در طول جنگ تحميلي)
شهيد سرلشكر منصور ستاري، فرمانده نيروي هوايي ارتش، با نوآوري و ابتكار عمل خود در نحوه كنترل آتش‌بار موشك‌ها در جريان عمليات بيت‌المقدس، زماني كه اتاق كنترل اين آتش‌بار از كار مي‌افتد، با مشاهده هواپيماهاي دشمن از طريق دستگاه اسكوپ باعث سرنگوني بسياري از هواپيماهاي دشمن شد.
شهيد سرلشكر حسن آبشناسان، فرمانده نيروهاي چريكي در مناطق عملياتي جنوب و غرب، با نوآوري خود در نحوه جنگيدن با دشمن، ايده عمليات چريكي را با توجه به اوضاع و احوال مناطق جنگي و تجهيزات و نفرات دشمن ارائه كرد.
شهيد سرلشكر خلبان مصطفي اردستاني، از فرماندهان نيروي هوايي ارتش، با توجه به اينكه نيروهاي عراقي داراي موشك سام 6 بودند و با اين موشك، هواپيماهاي ايران را در ارتفاع بالا به راحتي منهدم مي‌كردند، طرح ابتكاري بمباران در ارتفاع پست(لاويمبنيگ) را ارائه مي‌دهد كه باعث پيروزي‌هاي درخشاني مي‌شود.
شهيد سرلشكر ولي‌الله فلاحي، فرمانده نيروي زميني ارتش، با نوآوري خود در نحوه عبور از اراضي رملي جلگه خوزستان، با آگاهي از محدوديت قدرت مانور دشمن در اين مناطق، باعث شد كه نيروهاي ايراني با عبور از اين اراضي و عمليات طريق‌القدس، منجر به آزادسازي بستان و بيش از 600 كيلومتر از اراضي اشغال شده، شوند.
 


 

 




:: موضوعات مرتبط: دفاع مقدس , ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/commenting/avatars/avatar13.jpg
دایی جون در تاریخ : 1390/11/10/1 - - گفته است :
خسته نباشی!!!!!!!!!!!!!!
ان شاالله همیشه موفق باشی


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: